pondelok 8. apríla 2024

Sevilla 2023 IV. - Plaza de Espaňa

Seriál

Konečne posledný príspevok z prvého dňa v Seville :) Prešli sme toho neskutočne veľa a deň sme zakončili na zapadajúcim slnkom zaliatom námestí Plaza de Espaňa.

Španielske námestie (Plaza de Espaňa) je architektonický komplex nachádzajúci sa v parku María Luisa. Navrhol ho architekt Aníbal González. Bol postavený v rokoch 1914 až 1929 ako jedna z hlavných budov Ibero-americkej výstavy z roku 1929. Atmosféra námestia je jednoducho TOP!!! Nedá sa opísať, treba to zažiť ... nádherné budovy, mostíky, vodné kanály, mozaikové lavičky plné oddychujúcich ľudí, člnkujúce sa páry, flamengo, zapadajúce slnko ... O tom som snívala, keď som snívala o Seville.

Môj prvý pohľad na Plaza de Espaňa:

Španielske námestie (Plaza de Espaňa)
      Chcela som dokonalý sen - celý deň som nosila v taške šaty, v ktorých som sa chcela na námestí vyfotiť. Ja som to Dáši spomínala, ale asi mi neverila :) Keď som vyhlásila, že idem pohľadať stĺp, za ktorým sa prezlečiem, gúľala od prekvapenia očami :) A potom sa smiala a fotila ma a fotila a fotila. Boli sme unavené z celého dňa, ale tento zážitok nás prebral a šantili sme ako malé deti :) V šatách som už ostala. Bola asi 22 stupňov, príjemne teplo. Naozaj to bol nádherný večer!
Prezliekam sa - dôkaz :)
Čisté nadšenie - prezlečená bez pohoršenia okolia :D

Park Márie Lujzy - Glorieta Luca de Tena
Park Márie Lujzy - Monument Infantky Márie Lujzy
Park Márie Lujzy - Pamätník Gustava Adolfa Bécquera (španielsky romantický básnik)
      Do postele sme sa v tento prvý deň dostali do 21:00. Uchodené, unavené. Boli sme rady, že ďalší deň ráno sedíme takmer 2h vo vlaku :D
                                                                                 Marta

streda 27. marca 2024

Sevilla 2023 III. - Kostol Božského Spasiteľa, Katedrála a veža Giralda

Seriál

Kostol Božského Spasiteľa (Iglesia Colegial del Divino Salvador) je zvonku dosť nenápadný. Veľký, ale nevýrazný.  Vstupovali sme presne podľa plánu, o 14:40.

Kostol Božského Spasiteľa (Iglesia Colegial del Divino Salvador)
      Kostol Božského Spasiteľa je barokový kostol v budove z 18. storočia. Na tomto mieste stála od r. 830 hlavná mešita v Seville. Po dobytí Sevilly katolíckym Ferdinandom III. r. 1248 urobili z mešity kostol Božského Spasiteľa. Budova ale nebola udržiavaná a dlhé roky chátrala. V r. 1674 dal vtedajší biskup starú budovu strhnúť a postavil novú, barokovú. Dokončená bola r. 1712. Dnes je kostol bohato zdobený mnohými obrovskými oltármi. Na rozdiel od našich oltárov, kde je v strede oltáru nejaký obraz, tieto španielske sú tvorené sochami, menšími i väčšími, súsošiami v niekoľkých radoch siahajúcimi až pod strechu. Moderné mozaikové okná vytvárajú na stenách a stĺpoch nádherné farebné odblesky. Kostol má aj príjemnú záhradu, prístupnú návštevníkom.

Kostol Božského Spasiteľa, hlavný oltár
Kostol Božského Spasiteľa, kupola
Kostol Božského Spasiteľa, pohľad od hlavného oltára
Kostol Božského Spasiteľa, krížová loď, oltár vľavo
       Boli sme uchvátené od prvého pohľadu. Doslova. Krása bola slovami neopísateľná, ale Dáška sa pokúsila  a výsledok bol nezverejniteľný ... Koho to zaujíma, nájde to  u mňa na stránke :)
Kostol Božského Spasiteľa, krížová loď, oltár vpravo
Kostol Božského Spasiteľa, mozaikové okná
Kostol Božského Spasiteľa, mozaikové okná a ich farebné odblesky
Kostol Božského Spasiteľa, záhrada ešte z čias mešity
Kostol Božského Spasiteľa, hlavný oltár a ľavý oltár v krížovej lodi

Pred vstupom do Katedrály sme mali chvíľku času, zastavili sme sa na Námestí s fontánou - kandelábrom, ktoré sme ráno len prebehli, a pofotili si Katedrálu, Giraldu i fontánu. A o 15:30 sme už vstupovali do Katedrály. Audio sprievodcu sme si nebrali, aj sme boli už unavené, aj by sme tej angličtine poväčšine aj tak nerozumeli. Vstup do Giraldy je na čas, mali sme na 16:10, mali sme 40 minút na túlanie po Katedrále ...

Námestie panny kráľov(Plaza Virgen de los Reyes) - fontána Farola (pouličná lampa)
Fontána Farola (pouličná lampa) a veža La Giralda
La Giralda a kúsok Katedrály - Stĺpová brána (Puerta de Palos)
Stĺpová brána (Puerta de Palos)
Patio s pomarančovníkmi
Vstup do Katedrály - Brána nepoškvrneného počatia (Puerta de la Concepcion)
      Katedrála v Seville bola postavená v rokoch 1402 - 1507. Veľkosťou prekonala dovtedy najväčšiu katedrálu Hagia Sofia, ktorá si svoj titul držala viac ako 1000 rokov. Aj dnes je Katedrála v Seville najväčším gotickým kostolom na svete a štvrtým vajväčším kostolom na svete (väčšie sú Bazilika sv. Petra vo Vatikáne, Katedrála sv. Pavla v Londýne a Bazilika Notre Dame v Pobreží Slonoviny). Katedrála stojí na mieste pôvodnej mešity, z ktorej ostal len minaret Giralda, prebudovaný v stredoveku na zvonicu. V Katedrále je impozantná hrobka Krištofa Kolumba a kráľovská kaplnka s kráľovskými hrobkami - Ferdinand III. s manželkou (oslobodil Sevillu od Arabov v r. 1248), Peter I. s milenkou Máriou z Padilly (ktorá sa vraj mala kúpať v Alcazare v cisterne s pitnou vodou :)).
Strieborný oltár hneď za vstupnými dverami
Organ
Chór
Som stratená ...
      Po vstupe do Katedrály som bola doslova zmätená. Netušila som, odkiaľ sme vošli, kde je hlavná loď, kde vedľajšia, kde je hlavný oltár ... nič som nevedela identifikovať. Jediné, čo som vedela ako vyzerá, bola hrobka Krištofa Kolumba a tak som systematicky išla doprava a hľadala ju. Spätne už viem, že vstup z Nádvoria s pomarančovníkmi je v strede bočnej lode. Hlavný oltár je rovno a doľava, vpravo je v strede Katedrály chór (ohraničený 2 organmi), ktorý znižuje prehľadnosť. Keďže v kostole Božského Spasiteľa chór nebol, aj som pozabudla, že aj v Španielsku tam môže byť (a môže, pamätám z Katedrály v Barcelone). Takže keď som išla doprava, obchádzala som bočnými loďami chór v hlavnej lodi. Keď som ho obišla celý dookola, objavila som hrobku Krištofa Kolumba ...
Okná
Hlavná loď - vidno zadnú stranu chóru, v diaľke hlavný oltár
Strop
Bočná vonkajšia strana chóru
Hrobka Krištofa Kolumba
      Kryštof Kolumbus r. 1492 objavil Ameriku a zomrel r. 1506 vo Valadolide, kde bol aj pochovaný. Hneď na to ale dal jeho pozostatky preniesť jeho brat Diego do Sevilly. V r. 1542 boli jeho pozostatky prenesené do Dominikánskej Republiky a r. 1795 do Havany na Kube. Súčasnú Kolumbovu hrobku navrhol sochár Arturo Melida už v Havane. Kolumbovu rakvu - hrobku držia vo výške štyri alegorické postavy predstavujúce štyri kráľovstvá Španielska počas Kolumbovho života, Kastíliu, Aragónsko, Navarru a León. V r. 1899 bola jeho celá hrobka prenesená do Sevilly. Dosť sa chlapec nacestoval aj po smrti - dôvodom bolo vždy strata nadvlády Španielska nad daným územím. R. 2006 sa robil DNA výskum, ktorý potvrdil, že v hrobke sú naozaj pozostatky Krištofa Kolumba. Na druhej strane ale nepotvrdil, že sú tam všetky pozostatky. Pravdepodobne ani nie sú, lebo v Santo Domingu v Dominikánskej republike sa r. 1877 našla schránka s nápisom 'Preslávený a vynikajúci muž, Don Colon, admirál oceánskeho mora' Táto schránka sa teraz nachádza v obrovskom majáku „Faro a Colon“ v Santo Domingu.
Hrobka Krištofa Kolumba, tými dverami vľavo v múre dole sme v nedeľu vošli pri prehliadke strechy katedrály
Pohľad o hrobky Krištofa Kolumba k chóru
      Keď som sa otočila chrbtom k hrobke Krištofa Kolumba, konečne som si všila chór a pochopila trochu rozloženie Katedrály. Ale hlavný oltár som objavila, až keď som si prezrela chór a aj tomu s otočila chrbtom :) Hlavný oltár je za mrežou, nebol osvetlený, na prvý pohľad som ho ani nezaregistrovala. A potom mi to docvaklo a tentokrát ja som čumela s otvorenými ústami ... Oltár je považovaný za najväčší v kresťanskom svete a vytvárali ho 4 majstri sochári od r. 1482. Fascinovali ma tie priam miniatúrne príbehy, musela to byť piplavá a nekonečná práca. Neviem, ako tento oltár udržiavajú. ale pri detailoch vidno, aký je zaprášený ... ja by som z neho ten prach utierať veru nechcela :)
Chór
Rozetové okno 4 evanjelistov (r.1557)
Hlavný oltár
Pohľad od vstupu na Giraldu k chóru
Nádherný strop nad chórom a hlavným oltárom
Za hlavným oltárom - hrobka markízov z Yanduri
      Nakoniec sme sa pomotali bočnými miestnosťami Katedrály - pokladnicou, prijímacou kanceláriou, kapitulným domom a sakristiou. Všetko to sú nádherné priestory. Nenašli sme ale Kráľovskú kaplnku. Keďže mala byť hneď za hlavným oltárom, som presvedčená, že bola zatvorená a neprístupná.
Kapitulný dóm (r.1592) elipsovitého tvaru, na zemi vzor Dahlie ako v Ríme na Kapitole
Kapitulný dóm (r.1592)
Účtovná a prijímacia kancelária rady
Prechodové patio
Hlavná sakristia
      O 16:10 sme začali šlapať na Giraldu, minaret pôvodnej mešity, v stredoveku prestavaný na zvonicu. V dobe postavenia minaretu Arabmi (r.1198) to bola najvyššia veža na svete (97,5 m). Po renesančnej prestavbe má Giralda 104,5 m a je dodnes jedným z hlavných symbolov Sevilly. Potešilo nás, že na vežu vedie rampa, nie schody, Šlapať po rampe je oveľa ľahšie :)
Na Giraldu sa ide po rampe!
Prvé výhľady na Nádvorie s pomarančovníkmi a Bránu odpustenia
Katedrála
Výhľad na námestie s Fontánou - kandelábrom a štvrť Santa Cruz
Výhľad na námestie s Fontánou - kandelábrom a Alcazarom
Výhľad na Setas de Sevilla (huby :) )
Sme hore - zvony na Giralde
      Výhľady z Giraldy sa nám otvárali postupne, ako sme stúpali. Keďže sme už prešli Alcazar a Santa Cruz, niektoré budovy sme už dokázali identifikovať a celkom sme sa orientovali. Vtáčí pohľad na Sevillu bol absolútne top! Po východe z Giraldy sme si v suveníroch na Nádvorí s pomarančovníkmi kúpili hrnčeky Sevilla - veľký hrnček na raňajky bol vyriešený :)
Vľavo Patio de Banderas, v strede múry Alcazaru, vpravo Indiánsky archív a na obzore veže Španielskeho námestia
Alcazar zblízka - kolo celého toho múru bol ráno rad k Levej bráne (vidno malý červený trojuholník)
Kupola Kráľovskej kaplnky
Strecha katedrály a Indiánsky archív (štvorcová budova)
Strecha katedrály
Nádvorie s pomarančovníkmi, Brána odpustenia a vzadu Býčie námestie (Plaza de toros)
Býčie námestie (Plaza de toros)
Smer Setas de Sevilla
Smer Santa Cruz
Katedrála cez Bránu odpustenia (východ z Katerdály)

Ulicami Sevilly sme pokračovali ďalej, dnešný deň sa stále nekončil ... atmosféra v Seville bola úžasne dovolenková, dokonalá, užite si ju chvíľku so mnou ...